چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۷
وفاق ملی برای مهار تورم

یکی از موضوعات مهمی که در سال‌های اخیر بارها توسط مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته، لزوم مهار تورم بوده است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر خود با رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت چهاردهم نکات مهمی را همچون رعایت اولویت‌های فوری از جمله تورم و گرانی بیان کردند. تأکیدات ایشان به مسئله تورم علاوه بر اینکه نشان‌دهنده اهمیت موضوع از منظر سیاسی و اقتصادی است، ضرورت همکاری همه‌جانبه نهادهای مختلف برای مهار تورم را آشکار می‌سازد.

تورم را می‌توان به عنوان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران برشمرد که تاثیر گسترده و عمیقی بر رفاه عمومی جامعه و ثبات اقتصادی کشور دارد. کنترل تورم یکی از اولویت‌های اصلی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور است و در این راستا، بانک مرکزی به عنوان یکی از اضلاع کلیدی سیاست‌گذاری اقتصادی، نقش برجسته‌ای در کنترل تورم ایفا می‌کند. با این وجود، مهار تورم نیازمند همکاری همه‌جانبه دولت به واسطه همراهی سیاست‌های مالی با پولی، سایر نهادهای تصمیم‌ساز نظیر مجلس شورای اسلامی به واسطه نقش موثر در تصویت بودجه سنواتی و حمایت عمومی جامعه است.

پیش‌شرط کنترل تورم، مجموعه‌ای از اقدامات و سیاست‌های هماهنگ است، از جمله مهم‌ترین الزامات مهار تورم، کنترل رشد نقدینگی است. در این راستا، بانک مرکزی باید با اتخاذ سیاست‌های پولی مناسب، نرخ رشد نقدینگی را به سطحی کنترل‌شده و قابل پیش‌بینی کاهش دهد. علاوه بر این، ثبات در بازار ارز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. ایجاد بازار ارز کارا و جلوگیری از نوسانات غیرقابل پیش‌بینی، یکی از الزامات مهم در کنترل تورم است.

بانک مرکزی طی یک و نیم سال گذشته به صورت مستمر برای کنترل تورم و ایجاد ثبات فضای اقتصاد کلان تلاش کرده است. یکی از این اقدامات، اعمال سیاست‌های کنترل مقداری رشد ترازنامه بانک‌ها بوده است. بانک مرکزی با محدود کردن خلق پول توسط شبکه بانکی و کنترل نرخ رشد کل‌های پولی، در جهت مهار پایدار تورم حرکت کرده است. همچنین، بانک مرکزی اقدامات جدی و بنیادینی در راستای مدیریت و کنترل بازار ارز انجام داده است. سیاست‌گذار ارزی با ایجاد مرکز مبادله ارز و طلای ایران، توسعه ابزارهای بازار ارز و ایفای نقش فعال در تنش‌های سیاسی منطقه تلاش کرده تا از نوسانات شدید در بازار ارز جلوگیری کند. اگرچه آثار مثبت این اقدامات در تداوم روند نزولی تورم در طی یک و نیم سال گذشته و ثبات ارز در یک کریدور مشخص نمایان است، اما برای دستیابی به نتایج پایدار و کاهش مستمر تورم، تداوم این رویکرد مقام پولی لازم و ضروی است. اگرچه بانک مرکزی نقش کلیدی در کنترل تورم دارد، اما لازمه موفقیت در تحقق این هدف، همکاری و هماهنگی سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی است. دولت باید با اتخاذ سیاست‌های مالی منضبط و جلوگیری از کسری بودجه، از فشار بر تامین پولی کسری بودجه جلوگیری کند و از تشدید سلطه مالی در اقتصاد ایران بپرهیزد.

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha